Wednesday, February 3, 2016

Youtubering aneb produsage v novém kabátě


Erik Meldik a Čeněk Stýblo... Tyto pro mnohé nic neříkající jména ovládly českou online scénu pod „uměleckým jménem“ ViralBrothers. Jejich videa Debilní kecy (učitelek, matek, důchodců…) obletěly celou Českou republiku a úspěch pokračoval i za hranicemi. České publikum se pro ViralBrothers stalo nedostatečným a nyní točí své virály v angličtině pro zahraniční trh. Meldik a Stýblo začali formovat české online publikum novým směrem… avšak ještě rapidnější rozkvět na sebe nenechal dlouho čekat a své chvíle se chopila nová generace tzv. youtuberů

Z amatérů celebrity
Jak definovat youtubera? Každý z nich se snaží být originální a odlišný, „řemeslo“ však mají stejné. Produkují zábavné videa (vlogeři) nebo živě komentují průběh počítačových her (Let´s player) a ty pak vkládají na Youtube. Svou originalitou si formují vlastní publikum – odběratelé, kteří hrají největší roli v youtube businessu. Každý z followerů je důležitým článkem v celém procesu. Nejen, že zvyšuje youtuberům zisky, ale dává i zpětnou vazbu svými komentáři, liky a čím dál častěji i zapojením se do živých streamů. Tento proces tzv. produsage (uživatel stává zároveň i tvůrcem určitého obsahu) se stal velkým potencionálem pro mladé kreativní jedince. Nejlepší z nich si měsíčně přijdou na pěkné řádky tisíc! Obdivuhodné je, že business vybudovali - jak se říká lidově - doma z gauče.

Nejúspěšnější z úspěšných
Za jednoho z nejúspěšnějších youtuberů v České republice je považován Jiří Král. Tento dvacetipětiletý mladík dokonce obsadil 5 příčku v hodnocení „77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích“ prezentovaného magazínem Forbes. Až za ním následovaly významné celebrity jako je Jaromír Jágr, Leoš Mareš nebo Lucie Bílá… k tomu mu dopomohlo aktuálně 208 000 followerů na Facebooku a více než 450 000 na Youtube. Ještě ho ale čeká dlouhá cesta, aby začal šlapat na paty průkopníkům virálních videí v Česku - již zmiňované dvojici ViralBrothers. Jejich followeři čítájí téměř 3 miliony!

 

Jak dobýt svět
Významnou složkou celého youtuberingu je velikost publika. České publikum nepatří mezi nejpočetnější. Proto neprohloupí ti, kteří začnou pronikat na zahraniční trhy. K rozvoji a globalizaci přispívají v poslední době stále častěji i technologické inovace. S dvěma novinkami přišlo nyní YouTube. Jendou z nich je možnost překladu titulku a popisku videa. Ty jdou nyní nastavit podle toho, z jakého regionu divák přichází. Dalším pokrokovým nástrojem je obchod s překlady (Translation Marketplace), skrze který si mohou tvůrci snadno objednat lokalizaci svého videa do celé řady jazyků. Stačí si vybrat cílový jazyk, potvrdit objednávku a zaplatit. Další vychytávky na sebe nenechají jistě dlouho čekat. 

Základ úspěchu? 3A!
Dle samotných youtuberů je důležitá aktivita, aktuálnost a autentičnost. Aktivita drží odběratelé stále ve střehu a online, těší se tak více na nové výstupy a více komunikují. Dávají nejen častěji zpětnou vazbu, ale zajímají se i o videa, které ještě ve fázi přípravy. Aktivita youtuberů tedy zvyšuje aktivitu odběratelů a tím i celkový zisk. 
Aktuálnost témat zaručuje větší chtíč publika video zhlédnout, navíc pomáhá propagovat celou Youtube komunitu. Příkladem je reklama na festival Utubering, jehož první roční se uskutečnil letos v květnu. Propagaci zajišťovali ve svých videích jednotliví youtubeři a návštěvnost se vyšplhala na neuvěřitelných dvacet tisíc fanoušků.
Přirozenost je jeden z nejhlavnějších důvodů, proč začnou fanoušci videa odebírat. Jedině přirozenost youtuberů je vtáhne do děje, připadají si jako součást hry a drží se své komfortní zóny. Na nic si nehrát, to je jedna ze základních rad, jak být v tomto online světě úspěšný! Není to totiž svět fiktivní, ale jedna velká reality show.

Zdroj: www.originalni-tricka.cz
 
Money, money, money…
Youtube (v kombinaci s aktivními youtubery) se stal atraktivním nástrojem pro marketéry… A poptávka stále narůstá. Téměř k nezaplacení je hlavně přesné zacílení na mladou generaci do dvaceti let. To si včas uvědomili i reklamní agentury a marketingová oddělení nejrůznějších firem. I když jsou youtubeři zasypáni dennodenně nabídkami na propagování výrobků či služeb, ne všichni se do spolupráce ženou. Na prvním místě musí být taktika. Přehnaný product placement odběratele otráví a může snížit množství odběratelů. Youtubeři ale mají výhodu zpětně vazby a to ve formě komentářů u jednotlivých výstupů. Z toho také dokážou odhadnout, jaké množství produktů je možné propagovat. Důležitou fází je co nejpřirozenější reklama… V podstatě by ji publikum nemělo ve videu vnímat a mělo by si z něj odnést určitou přidanou hodnotu. Pěkným příkladem je natočení proletu akrobatickým letadlem, které bylo obrendované značkou Redbull. Adrenalin v těchto situacích vítán – odpoutá pozornost od značky, ale uchová ji v povědomí. Další (a stále zásadní) formou příjmu youtuberů jsou peníze za počet zhlédnutí jednotlivých videí. Sečteno, podtrženo – i v České republice se už lze youtuberingem slušně uživit. Záleží jen na šikovnosti a schopnosti zaujmout nejen v daném okamžiku. Budování loyality… to je oč tu běží…

Zdroje
Forbes: 77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích [online]. [cit. 2016-02-03]. Dostupné z: http://www.forbes.cz/77/ 
NetFILTER: Nový nástroj Youtuberům pomůže zaujmout globální publikum [online]. 2015 [cit. 2016-02-03]. Dostupné z: https://netfilter.cz/2015/11/20/novy-nastroj-youtuberum-pomuze-zaujmout-globalni-publikum-2/#!prettyPhoto 
Tyinternety.cz: Youtuber Jirka Král: Na ulici si kvůli fanouškům musím dávat pozor. Jak se dá youtuberingem uživit? [online]. 2015 [cit. 2016-02-03]. Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/rozhovory/youtuber-jirka-kral-na-ulici-si-kvuli-fanouskum-musim-davat-pozor-jak-se-da-youtuberingem-uzivit/
 

1 comment:

  1. Do you need free YouTube Subscribers?
    Did you know you can get them AUTOMATICALLY AND ABSOLUTELY FOR FREE by registering on Add Me Fast?

    ReplyDelete