Wednesday, February 3, 2016

Sociální sítě očima marketérů


Sociální sítě již dávno nejsou jen „komunikačním a zábavním webem“, ale stávají se stále častěji klíčovým nástrojem marketingových oddělení většiny firem na trhu. Jakou ale mají marketéři k tomuto nástroji důvěru? Pomáhá opravdu dosahovat kýžených výsledků? Na otázky se snažil odpovědět Michael A. Stelzner ve svém 53stránkovém 2015 Social media marketing industry reportu s podtitulem How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses. Tento report vyšel v květnu jakožto již sedmý v pořadí, vydáván je pravidelně od roku 2009. Výzkumu se zúčastnilo více než 3700 respondentů – marketérů, kteří se podělili s osobní zkušeností se social network advertisingem.

Autor Michael A. Stelzner se oblastí sociálních médií ve spojení s marketingem zabývá již mnoho let. Je zakladatelem platformy Social Media Examiner – jednoho z největších zdrojů informací o sociálních médiích zejména pro marketéry, kteří využívají poznatky v praxi. Stelzner je také autorem knih Launch, Write White Papers a zakladatel velkých eventů jako například Social Media Marketing World nebo Social Media Success Summit. Mezi jeho další významné aktivity patří moderování podcastu a ranní show o sociálních médiích nebo založení Social Media Marketing Society.

Co zkoumá report roku 2015?
Autor se snaží v reportu nejprve zanalyzovat, jaké mají respondenti zkušenosti s používáním sociálních médií v oblasti jejich podnikání. Zkoumá, zda-li sociálně sítě vůbec využívají a jak významnou roli těmto nástrojům věnují. Dále se zabývá otázkou, jaká je návratnost investic do tohoto typu marketingu a jak ji efektivně měřit.

Nejdůležitější poznatky a zjištění  

Twitter, Youtube a LinkedIn na vzestupu: 66 % dotazovaných se hodlá více zaměřit na tyto tři sítě
 
Video roste na popularitě: 72 % marketérů chce vědět více o video marketingu a plánuje je využívat více 

Podcasting – nástroj budoucnosti? Jen 10 % respondentů pracuje s podcastingy, 43 % by se o nich rádo dozvědělo více. 

Facebook a LinkedIn – lídři marketérů: Při výběru jen jedné platformy volí 52 % dotazovaných Facebook a 21 % LinkedIn 

Nejistota v efektivitě Facebook marketingu: Jen 45 % marketérů považuje reklamní aktivity na Facebooku za efektivní

Dle výzkumu 96 % respondentů využívá ke své práci sociální sítě a pro 92 % z nich hrají významnou roli v jejich práci.  V průměru využívají tyto nástroje 2-3 roky. Jednou z hlavních otázek, kterým se výzkum zabýval, byla návratnost investic do marketingu na sociálních sítích a její měření. Pouze 42 % respondentů se vyjádřilo kladně a jsou schopni změřit návratnost investic. Zbylých 58 % si buď není jistých nebo odpovědělo záporně. 

Zdroj: 2015 Social media marketing industry report

Efektivně vidí tyto nástroje jen 45%. Z průzkumu dále vyplynulo, že využívaná média se mění s dobou inzerce. Marketéři, kteří inzerují méně než rok, nejprve volí média jen Facebook nebo Twitter. Polovina marketéru uvedla, že jejich blogy jsou optimalizovány pro mobilní zařízení, což představuje mírný nárůst oproti předchozímu roku.

Nejpoužívanější sociální média
Na žebříčku nejvyužívanějších sociálních médií se dle výzkumu umístil Facebook a to s více než 90 %, nad 70 % se dostal Twitter i LinkedIn. I přes velké množství reklam na Youtube dostalo toto médium jen 55 %. 

Zdroj: 2015 Social media marketing industry report

Zajímavostí je pokles využití Facebooku o jeden procentní bod od roku 2014 a nárůst Twitteru o 4 % a Instagramu o celých 8 %. U Instagramu lze očekávat ještě rapidnější nárůst v roce 2016, kdy se naplno rozjede placená reklama na Instagramu.

Proč využívat sociální sítě k reklamě?
Důvody propagace skrze sociální sítě má bezesporu své výhody, průzkum nám přibližuje, které důvody marketéři uváděli nejčastěji:

Zlepšení prodejů – Chvíli trvá rozvinout vztahy vedoucí ke zvýšení prodejů. Lepších výsledků dosahovali marketéři, kteří inzerují delší dobu

Zviditelnění se – Významných 90 % všech respondentů uvedlo, že jejich úsilí vedlo ke zviditelnění jejich podnikání. 

Získávání obchodních kontaktů – Více než polovina účastníků, kteří inzerují alespoň 2 roky, získala nové obchodní kontakty.

Redukování výdajů na marketing -  Více než polovina marketérů uvedla, že tento tip marketingu pomáhá snížit výdaje na reklamu.

Zlepšení šance na vyhledání – Mnoho běžných uživatelů používá při výběru zboží vyhledávače, které řadí nabídky do žebříčků. 54 % respondentů uvedlo posun v těchto žebříčcích směrem vzhůru.

Pochopení trhu 6 z 10 marketérů lépe pochopilo oblast jejich podnikání.

Získání fanouškovských základen -  Pro marketéry má významný vliv také rozšíření fanouškovských základen.

Marketing a sociální sítě v České republice
Převedeme-li výsledky výzkumu jen čistě na český trh, lze se domnívat, že výsledky by byly podobné. Nejvyužívanější sociální sítí by se pravděpodobně také stal Facebook s větším procentuálním odstupem od ostatních sociálních sítí. Rozdílných výsledků by dosáhl Pinterest, který není v České republice tak populární. Srovnání výsledků se zabývala i studentka marketingového oddělení VŠEM (výsledky výzkumu naleznete zde), kdy analyzovala report roku 2013 a dosáhla obdobných výsledků a zastoupení sociálních sítí jako Michael A. Stelzner ve svém reportu.


Zdroje

2015 Social media marketing industry report: How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses [online]. Michael A. Stelzner [cit. 2016-02-03]. Dostupné z: http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-industry-report-2015/

Studentský průzkum: Čeští marketéři a podnikatelé nejsou úplně přesvědčeni o efektivitě Facebook marketingu. MladýPodnikatel.cz [online]. [cit. 2016-02-03]. Dostupné z: www.inc.com/larry-kim/the-best-social-media-networks-for-marketers-in-2015.html

No comments:

Post a Comment