Sunday, May 7, 2017

To Snapchat or not to Snapchat?













Snapchat je ukázkovým příkladem provázanosti vztahu mezi producentem obsahu a jeho uživatelem, neboli produsage. Aplikace umožňuje uživatelům vyvářet vlastní obsah prostřednictvím fotografií a videí, o kterém mohou rozhodovat, jak dlouho bude pro příjemce viditelný – ať už se jedná o zmíněné fotografie či videa, veškerý obsah však maximálně po 10 sekundách navždy zmizí. Jak se Snapchatem, v současnosti nejrychleji rostoucí sociální sítí světa, pracují firmy a jaké výsledky jim desetisekundové mizející spoty za horentní sumy přinášejí?

Studie Brands are experimenting with Snapchat provedená ve třetím čtvrtletí roku 2016 dánskou společností Snaplytics, jež se zabývá výzkumy sociální sítě Snapchat, prezentovala výsledky výzkumu využívání různých typů médií značkami a firmami, na jejichž základě pozorujeme silný nárůst využití poměrně mladé sociální sítě Snapchat ke komerčním účelům. Jedním z hlavních důvodů rostoucí obliby Snapchatu je zapojení cílové skupiny v reálném čase. Zakladatel Snaplytics, Thomas Cilius, situaci komentuje jako snoubení ambasadorů značek a 161 miliónů aktivních uživatelů Snapchatu, kterým ambasadoři poskytují obsah rezonující právě s nimi a v daném čase.[1] Ačkoliv se cena za jednodenní reklamu na Snapchatu pohybuje okolo 750 tisíc dolarů, 6 miliard unikátních zhlédnutí videí či fotografií za den a přes 100 miliónů aktivních uživatelů je pro značky zásadním motivátorem a ukazatelem.

Uživatelé Snapchatu jsou z velké části dívky ve věku od 13 do 23 let, vlastnící iPhone. Studie dále prokázala, že většina odběratelů snapchatových účtů značek vyhledává své oblíbené firmy dle uživatelského jména, které se stává klíčovým bodem k nárůstu fanoušků. Snapcodes (QR kódy odkazující na Snapchat dané značky, na které stačí namířit kameru a automaticky dojde k přidání osoby/značky, jež kód vlastní) využívá necelá čtvrtina uživatelů a méně než 10 % odběratelů se ke Snapchatu dostává prostřednictvím linků. 

Zdroj: Snaplytics Quarterly Report, Q4 2016














Obsahem příspěvků nejčastěji bývá video, které na Snapchat live stories (série fotografií či videí zobrazujících se automaticky po sobě dle času pořízení po dobu 24 hodin) zhlédne více než polovina veškerých odběratelů, z nichž 84 % zhlédne videa kompletně bez přerušení či ukončení sledování. Samotní uživatelé v rámci Snapchat stories tak přispívají různými úhly pohledu na dané obsahy. Cilius k výsledům dodává, že komunikací či zapojením odběratelů do "života značky" prostřednictvím Snapchatu dochází k znatelně většímu úspěchu než pomocí Facebooku či Instagramu.[2]

Uživatelé Snapchatu jsou aktivní, spojení se značkou a dychtiví po konkrétním a živém obsahu. První společností, jež začala pracovat s reklamou na Snapchatu, bylo filmové studio Universal Pictures. V rámci propagace svého nového snímku v říjnu roku 2014 Universal Pictures rozeslalo prostřednictvím Snapchatu dvacetivteřinový trailer k hororu Ouija. Netrvalo tomu dlouho a snapchatové reklamy začaly využívat další a další firmy. Například oděvní řetězec H&M využil v Polsku Snapchatu pro soutěž o vstupenky na hudební show Boiler room, kdy rozesílal fotografie svých obchodů, jež sloužily jako nápověda pro to, kde jsou vstupenky schované. Touto akcí si snapchatový účet H&M získal 1 000 nových, unikátních odběratelů a fanoušků, přičemž celkový dosah čítal 3,8 miliónů lidí, kteří se o akci dozvěděli. Nejsou to však jen značky, co Snapchatu využívají k určitému druhu propagace či reklamy. Aplikace je také populární mezi celebritami, jež s odběrateli sdílí aktuální dění v jejich životech. Jedním z příkladů je Hilary Clinton, která v době prezidentské kampaně ukazovala voličům prostřednictvím fotografií a live stories na Snapchatu, jak probíhá její běžný život a normální životní situace. Za zmínku také stojí snapchatový počin galerie umění LACMA, která originální způsobem prezentovala svá díla ve snaze přiblížit se mladším generacím a lákala tak uživatele k návštěvě galerie.

Zdroj: http://www.useallfive.com












Aplikujeme-li využití Snapchatu na příklad českého trhu, setkáme se pouze s několika málo značkami, jež prostřednictvím této nejrychleji rostoucí sociální sítě světa komunikují. Příkladem značky, jež se Snapchatem na českém trhu pracuje je Coca-Cola, která při příležitosti mistrovství světa v ledním hokeji vyslala své ambasadory – dva vybrané české Youtubery, na tiskovou konferenci do Paříže, kteří sdíleli své zážitky na snapchatovém účtu Coca-Coly a během 48 hodin si získali více než 21 tisíc diváků. Se Snapchatem a jeho funkcemi v České republice experimentuje dále například Milka, která na svátek svatého Valentýna vysílala na svůj účet videa, jak lidé slaví svátek zamilovaných v různých částech republiky. V rámci své strategie do videí také zapojila Youtubery a vybrané české celebrity v roli influencerů.

Zdroj: www.vimeo.com











Více než reklama však na Snapchatu z hlediska marketingu pravděpodobně zatím funguje funkce Discover, která zprostředkovává unikátní spojení koncového uživatele s producentem obsahu. Snapchat v rámci funkce Discover sdružuje obsah, který může být konzumován bez ohledu na to, zda jeho producenta máme v přátelích či ne. Všichni uživatelé tak mohou shlédnout rozhovory s hvězdami hudebního světa produkované televizní stanicí MTV, zajímavosti ze světa přírody od National Geographic či sportovní přenosy ze stanice Sky Sports UK. Jak je již patrné, potenciál funkce Discover skýtá zejména v publicistice. Proto se Snapchatem spolupracují rozhlasové, televizní a internetové společnosti jako CNN, Mashable, Vice, BuzFeed či Daily Mail, jež mají svůj vlastní kanál, kde publikují zprávy, zajímavosti za světa, přímé přenosy anebo například zábavný obsah. Studie prokazují, že v průběhu jednoho dne vzniká v rámci funkce Discover na 110 stories s průměrem 60 milionů zhlédnutí.

Zdroj: https://techcrunch.com
















Ačkoliv v současné době využívá Snapchatu přes půl miliónu Čechů (zejména ve věkové kategorii do 24 let, kde má sociální síť již poloviční penetraci), firmy působící na českém trhu se komunikaci prostřednictvím Snapchatu ve většině případech vyhýbají. Důvodem může být obava z nesprávné analýzy dat a tvorby obsahu, otázka zda je komunikace na Snapchatu dlouhodobě udržitelná a profitující, stejně tak jako nízká věková hranice uživatelů Snapchatu. Cílová skupina je 15 až 24 let, tedy pro mnoho firem nezajímavý kupní segment. Jednou z největších nevýhod Snapchatu je také chybějící možnost virality – uživatelé mezi sebou nemohou produkovaný obsah sdílet a reakce na jednotlivé odběratele jsou častokrát velmi náročné. V neposlední řadě je také nutno zmínit složitější uživatelské rozhraní, které může z pohledu firem působit nelogicky a komplikovaně pro nové potenciální odběratele. Nicméně jak potvrzuje prezentovaný výzkum a mnoho dalších studií, platforma Snapchat v komunikaci značek funguje stále lépe a většina nadnárodních korporací se ji snaží zapojit do svých propagačních a reklamních strategií.

Elektronické zdroje:

No comments:

Post a Comment