Friday, April 21, 2017

Vítej v mém světě, ve světě Minecraftu.

Autor článku: Barbora Konrády

„Já miluju Minecraft, je to můj svět ve kterým jsem rád, já rád těžím cobblestone, diamanty a redstone, Minecraft miluju, je to lepší svět než ten, ve kterým žiju. A hlavně tam nejsou žádný vosy!“ Zpívá uživatel Misha v jednom ze svých videií na YouTube kanálu s názvem Mishovy šílenosti.

Tento článek je věnován hře Minecraft jako fenoménu, který se z počítače dostal do herních konzolí, mobilních telefonů i knih. Zabývá se hrou, o které se nejen zpívá na YouTube, ale především o ní lidé natáčejí Lets play* videa po celém světě a o které vznikají encyklopedie a internetové slovníky.

Popisovaný jev, který nepatří pouze k Minecraftu, ale i k dalším populárním hrám, popsal Henry Jenkins jako transmediální vyprávění. Jedná se o proces, ve kterém se jeden obsah šíří různými distribučními kanály tak, aby měl příjemce rozšířené možnosti zábavy. V ideálním případě šíření jednoho obsahu různými médii rozšiřuje nebo prohlubuje povědomí příjemce o takovém obsahu. [1]

Pro ty, kteří neznají hru Minecraft, uvedu několik základních informací. Minecraft je videohra, která se odehrává v otevřeném světě. To znamená, že hráč je osvobozen od tradiční struktury a směřování hry. Hráč má volné pole působnosti a sám si může zvolit, jak bude přistupovat k možnostem, které hra nabízí. Anglicky se hrám podobného typu říká sandbox game – to etymologicky odkazuje k pískovišti, kde má dítě otevřený výběr. [2] Jedná se o hru s 3D prostorovou pixelovou retro grafikou, která přes svou jednoduchost, nebo možná díky ní, konkuruje realisticky zpracovaným hrám. Jak hru vidí samotný uživatel.

Jedná se o hru vytvořenou Markusem Perssonem, který je v komunitě hráčů známý pod přezdívkou Notch. Hra byla poprvé uvedena v roce 2009 a ihned si získala velký zájem. V červnu roku 2016 bylo prodáno téměř 107 milionů kopií. [7] Samotný Notch se v rozhovorech vyjádřil [3], že tak obrovský zájem o hru ho zaskočil. To byl také jeden z důvodů, proč prodal hru Microsoftu za 2,3 miliard USD.


Koncept hry Minecraft předurčuje jak k rozvíjení příběhu, tak k rozvíjení možností hry samotné. Existují i knihy napsané na principu příběhu ze světa Minecraftu, jedná se např. o knihy jako Zajatci Minecraftu nebo Invaze Endermanů. Některé z knih jsou spíše příručkami pro hráče. V České republice lze sehnat příručku Minecraft – vydoluj maximum nebo Dostaň se na vyšší level v Minecraftu. Pokud se autor rozhodne napsat příběh ze světa Minecraftu, tak má k dispozici prostředí, ve kterém se děj bude odehrávat, ale vše ostatní vytváří sám – charakter postav i samotný příběh. [4],[5] Hra je silně rozšiřitelná a příběh je možné dodat.

Samotní hráči (map makers) vytváří ve světě Minecraftu „mapy“ s příběhy pro ostatní hráče. Hra má i takzvaný „adventure mode“, ve kterém není možné modifikovat okolí jako ve výchozím „survival mode“, což je vhodné právě pro příběhové mapy. Také existuje komunita programátorů, kteří přidávají rozšíření do hry samotné. Jedná se o nové položky hry nebo celé herní mechaniky.

Autoři, kteří se rozhodli psát beletrii ze světa Minecraftu, mají volnost pro tvoření podobně jako hráči hry. Nikdo nedeterminuje hlavní postavy a jejich vlastnosti nebo čas, ve kterém se příběh bude odehrávat. Autor má k dispozici postavy ze hry, které může a nemusí využít. Zmiňovaná kniha Vetřelci z Minecraftu je určená pro čtenáře ve věku 10 – 15 let a odehrává se v reálném světě, do kterého pronikly postavy ze hry. [4] Kniha využívá postavy ze hry, ale dál neovlivňuje další beletrii nebo dokonce hru samotnou.


Další velkou kapitolou jsou Lets playe zaměřené na Minecraft. Je obtížné získat kvantitativní data, která by se týkala lidí, kteří natáčí videa zaměřená na Minecraft. Nahodile zmíním YouTube kanál Popular MMOs, kde Lets play videa zaměřená na Minecraft pravidelně sleduje kolem 37 miliónů uživatelů. Český uživatel YouTube s přezdívkou Fimlar má u Minecraft videí kolem 2 milionů zhlédnutí.


Obsah videí je podobný jako obsah knih. Buď se zaměřuje na postupy a návody nebo hráč ukazuje vlastní hru, kde do určité míry vytváří příběh. Takové vypravování ze hry někteří hráči zpravidla prokládají svými osobními historkami a příběhy. Dávají tak divákům prostor nahlédnout do svého soukromí, které doprovází hraním hry. To, jestli je hraní doprovázené soukromým nebo soukromí doprovázené hraním záleží na konkrétním uživateli. Taková videa na sobě nejsou nijak závislá, autoři mají volné pole působnosti. Lets playeři hrají i na serverech s více hráči – často i připraví nějaké příběhy mezi sebou pro své diváky. Populární je MindCrack a Hermicraft.


Ke hře vznikají textové příspěvky různých obsahů. Fanoušci vytvářejí různé slovníky a encyklopedie nebo popisují zážitky se hrou. Jako příklad uvedu Wikipedii Minecraftu [6], která slouží jako oficiální encyklopedie Minecraftu. Završením transmediálního vyprávění v rámci hry Minecraft je zcela nová hra, která se odehrává právě ve světě Mincraftu. [9]

Zmiňovaný Henry Jenkins do transmediálního vyprávění zahrnuje také Branding, který se situace kolem Minecraftu bezesporu týká. Jedná se zejména o prodej různých věcí s motivy Minecraftu. S touto tematikou se prodává opravdu cokoliv: klíčenky, samolepky, figurky, povlečení, oblečení apod. Pro Jenkinse je Branding součástí transmediálního vyprávění, ale není tak důležitý jako ostatní jevy, které jsou v tomto článku zmíněny.

Hra Minecraft zasáhla různá média a fanoušky všech věkových generací. Od roku 2009, kdy byl Minecraft poprvé představen veřejnosti v plné verzi, se stále vyvíjí, rozrůstá a vzhledem k rozšiřujícím se přesahům do dalších médií je patrné, že bude na výsluní ještě nějaký čas. Český uživatel YouTube, který si říká Misha, dokonce nahrál písničku o tom, jak miluje Minecraft. Video má téměř 6 miliónu zhlédnutí.


Zdroje

*Sousloví Lets play vzniklo z anglického výrazu Let’s play, který odkazuje k videozáznamu hraní videohry a který je umístěný na internetu, např. na serveru YouTube. [8]

[1] JENKINS, Henry. Transmedia Storytelling 101 [online]. [cit. 2017-04-19]. Dostupné z: http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html

[2] Glossary of video game terms: Sandbox game. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2017-04-19]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Glossary_of_video_game_terms#Sandbox_game

[3] CRECENTE, Brian. Notch on leaving Mojang: 'It's not about the money. It's about my sanity'. Polygon [online]. [cit. 2017-04-19]. Dostupné z: http://www.polygon.com/2014/9/15/6151921/why-notch-left-mojang

[4] HETEŠA, Petr. Vetřelci z Minecraftu. V Brně: CPress, 2015. ISBN 978-80-264-0870-3

[5] MORGAN, Winter. Invaze Endermanů. Přeložil Martin HERODEK. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4651-4.

[6] Official Minecraft Wiki. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2017-04-19]. Dostupné z: http://minecraft.gamepedia.com/Minecraft_Wiki

[7] MAIBERG, Emanuel. We Finally Know Exactly How Popular ‘Minecraft’ Is. Motherboard [online]. [cit. 2017-04-21]. Dostupné z: https://motherboard.vice.com/en_us/article/we-finally-
know-exactly-how-popular-minecraft-is

[8] WHITE, Patrick. Fan fiction more creative than most people think. The Collegian[online]. 2013 [cit. 2017-04-21]. Dostupné z: http://www.kstatecollegian.com/2013/04/18/fan-fiction-more- creative-than-most-people-think/

[9] Minecraft: Story Mode: 8 Brilliant Episodes available on Mobile, Console, and PC!. In: Telltale [online]. [cit. 2017-04-21]. Dostupné z: https://telltale.com/series/minecraft-story-mode/

No comments:

Post a Comment