Friday, April 21, 2017

Travel blog a publikace knihy - vydat sám nebo pod známým nakladatelstvím


Článek The traveler as author: examining self-presentation and discourse in the (self) published travel blog publikovala v roce 2016 v Media, Culture and Society Deepti Ruth Azariah.

Depti Ruth Azariah je autorka a lektorka. Vyučuje na Curtin University profesionální psaní a publikaci. Ve svých pracech a knihách se zabývá sebeprezentací, sociálními médii, turismem a teoriemi o cestování.



Ve svém článku se autorka zabývá různými možnostmi publikování blogů. Autorka zejména porovnává možnost publikace u známých vydavatelství a publikaci vlastním nákladem. Článek je více nakloněný publikaci knih blogerů s cestovatelskou tématikou za podpory vydavatele. Ten pomůže jak se samotnou přípravou knihy, tak i s propagací. Vyzdvihuje důvěryhodnost vydavatelů, propojení blogera s širokým publikem zákazníků daného vydavatelství. Situace na světovém trhu je o to komplikovanější, že je zde firma Amazon, která opět propůjčuje novým knihám publicitu - a to těm, které mají výborné hodnocení.

Pro samovydavatele je těžké se na takovém konkurenčním trhu prosadit. Šance, že si jich všimne zákazník, je mizivá. Podpora renomovaného vydavatele je pro úspěch knihy klíčová - zvlášť, pokud bloger nemá dostatečnou fanouškovskou základnu. Studie fenoménu blog-to-book se zabývá hlavně knihami publikovanými známými vydavatelstvími. Blogy, které se těší velkému úspěchu u tisíců čtenářů jsou například Intimní dobrodružství London Call Girl psaný pod pseudonymem Belle De Jour a také blog Julie Powellové Julie a Julia: 365 dní, 524 receptů, 1 malá kuchyňská linka, který byl psaný v roce 2005. Oba blogy vydaly knihu založenou na blogu. Prvotně si přitáhly širokou pozornost médií a z blogerů se začaly stávat celebrity.

A co digitální formáty? Ano, blogeři vydávají e-booky, tedy knihy a rádce v digitální podobě. Ovšem papírové vydání knihy má mnohem větší vliv na fanoušky blogu.

Publikace knihy - jaký má význam pro blogera

Krom možnosti vydělat peníze a zvýšit základnu svých čtenářů, je pro blogera publikace vlastní knihy nebo e-booku, důležitá v dalším směru. Cestovatelský bloger, který publikuje vlastní knihu, se automaticky řadí mezi profesionály na cestování. Tak jej vnímají čtenáři. Mezi dalšími cestovatelskými blogy tak získá převahu, neboť se stává odborníkem.

Vznik cestovatelských blogů

Cestovní blogy se postupně vyvinuly z tradičního psaní cestovatelských deníků. Jednalo a jedná se o sebeprezentace a popis cestovatelských zkušeností. Je zajímavé, že slovo blog pochází z anglického web log, kde log doslova znamená námořní nebo palubní deník. V současnosti existuje pestrá škála blogů zaměřených na cestování - některé se zaměřují na určitou destinaci, pro jiné blogy je cestování životním posláním.

Cestovní bloger je v článku vnímán jako cestovatel, nikoli turista. Cestovní bloger popisuje reálné zážitky, věnuje se tématu podrobně a poskytuje podrobné, subjektivní informace. Turista je v rámci svých zkušeností součástí komerční sféry, jeho zkušenosti jsou povrchní.

Srovnání situace s Českou republikou

Co se týče situace v České republice, je tu několik travel blogerů, kteří publikovali vlastní knihu samonádkladem. Nevím, jaké finanční podmínky mají blogeři v zahraničí u vydavatelů, ovšem v ČR jsou procentuální podíly z prodejů knih velmi malé. Zájem o tuto problematiku ze strany čtenářů je velmi vysoký, lidé touží po cestování a chtějí informace od zkušených cestovatelů.

Travel hacking

Nejznámější publikací je v současnosti Travel Bible od autorů Matouše Vinše a Petra Nováka. Petr Novák založil blog travelhacking už v roce 2013. Vede kurzy na
Naucmese od stejného roku, jeho kurzy prošlo 3060 účastníků.

Petr našel množství příznivců, komunikuje a poskytoval na něm informace těm, co toužili levně cestovat. Bylo na něm spoustu tipů a triků, jak najít low cost letenky, ideální ubytování i jak drahé je žití na různých místech planety.

Díky úspěchu kurzů a stoupající oblíbenosti cestování v ČR se Petr Novák rozhodl vydat knihu společně s dalším zkušeným cestovatelem Matoušem Vinšem. Knihu si zakoupilo přes 8 000 čtenářů a měla úspěch zejména díky:

  • velké komunitě cestovatelů kolem obou autorů
  • využití influencerů, blogerů a mediálních partnerů
  • neustálé komunikaci se čtenáři a fanoušky
  • on-line podpoře v podobě VIP členství s mnoha výhodami



Továrna na sny

Blog Anie Songe sice není typickým travel blogem, ale jsou na něm cestovatelské tipy od ženy, která žije momentálně na Bali, předtím pobývala v Thajsku a ve Velké Británii. I Annie se rozhodla vydat knihu bez podpory nakladatelství. I její kniha byla velmi úspěšná a prodala se v několika tisících kusech. I zde hrála roli velká základna věrných fanoušků, ale zároveň i samotná povaha autorky a její vstřícnost ke čtenářům blogu.






Zdroje:
Depti Ruth Azariah, The traveler as author: examining self-presentation and discourse in the (self) published travel blog, 2016, Media, Culture and Society  www.travelhacking.cz
www.naucmese.cz
www.aniesonge.cz
http://tovarnanaradost.cz/

No comments:

Post a Comment