Thursday, April 20, 2017

Podcasting - když rádio omrzí

Podcastem ,,Serial” žila v posledních dvou letech většina fanoušků tohoto fenoménu. Týdenní rádiová show This American Life vydala dvě řady investigativních podcastů, jež sledovaly dva skutečné případy pod vedením novinářky Sarah Koening. První série zkoumala smrt 18leté studentky, jež měla být údajně zavražděna svým přítelem. Hlavní postavou všech 11 dílů je právě údajný vrah a během této doby se novinářka snažila rozkrýt, co se tehdy doopravdy stalo. Díly obsahovaly výpovědi svědků, záznamy soudů, vyšetřovací zprávy a další podklady. Neuvěřitelným vyústěním série bylo znovuotevření celého případu, když vzniklo podezření o mužově nevině. Dle statistik byla v únoru 2016 prví série po 11 téměř hodinových dílech stažena 80 milionkrát. Druhá série pak sleduje příběh amerického vojáka, jež bojoval v Afghánistánu a celých pět let byl zajatcem teroristické skupiny Talibán.
Toto je příklad jednoho z nejúspěšnějších podcastů posledních let a další s velmi podobnou tématikou se neustále objevují. Investigativní podcasty jsou však celkem novým typem nahrávek. Co tedy přesně znamená slovo podcast? Co si pod tímto pojmem mají představit ti, kdo o něm nikdy neslyšeli? Jaké jsou jeho druhy a jak se tento fenomém vyvíjí v Čechách? Tyto i další otázky se bude snažit článek zodpovědět.
Související obrázek

Slovo podcast je v českém prostředí celkem neznámým pojmem. Naopak v zahraničí je tento způsob šíření informací populárnější a nabídka podcastů je také mnohem širší. S prvními krůčky podcastingu pomohla v roce 2004 rozhlasová, televizní a internetová osobnost Adam Clack Curry. Pojem podcast vznikl spojením dvou slov: názvu hudebního přehrávače od firmy Apple iPod (Pod = personal on demand) a broadcast (v překladu vysílání). Tento způsob šíření infomací měl být jistou konkurencí velkým mediálním domům a rozhlasovým stanicím, jež neměly nad šířením takových nahrávek v podstatě žádnou moc. Podcasty fungují na systému RSS (Rich Site Summary) a pojem je používán pro sadu jednotlivých navazujících audiozáznamů. Technologie audio RSS umožňuje sdružování jednotlivých nahrávek na webových stránkách a stará se o doplňování nových příspěvků. Uživatelé, kteří si zvukový záznam pouští ze svého zařízení, se mohou přihlásit k odběru novinek z webu, jež nabízí RSS zdroj a jsou pak upozorňováni v případě, že tvůrce zveřejní nový díl. RSS zdroje běžně využívají velmi často aktualizované weby jako jsou například zpravodajské či rozhlasové servery.
Ačkoli byl podcasting vymyšlen již v roce 2004, zdá se, jako by jeho boom přicházel až nyní a to především v zahraničí. Nutno říci, že v roce 2004 byl internet v podstatě ještě v plenkách a rozhodně ho neměl doma na svém počítači každý. Tento způsob šíření informací tak v podstatě předběhl svoji dobu. S tím, jak se v posledních letech rozmáhá touha obyčejných uživatelů internetu publikovat svoji vlastní tvorbu skrze blogy, sociální sítě či youtube videa, přichází na řadu i podcasting. Je pravda, že tvorba podcastů má svá specifika a rozhodně ho nemůže dělat každý. Problémem podcastů je totiž to, že vzhledem k chybějící vizuální stránce musí být podcast obsahově zajímavý. Na trhu existuje spoustu různých druhů nahrávek na opravdu rozmanitá témata, obecně bychom je však mohli dělit do třech základních kategorií.
První kategorií jsou vzdělávací podcasty. Věnují se jim učitelé, lektoři, vzdělávací instituce, školy a je možné je využít pro výuku jazyků, historie či lékařství. Dále existují podcasty rozhlasových stanic, které využívá například BBC či v českém prostředí Český Rozhlas. V podstatě jde o poslech rádiových pořadů, které jsme nestihli v běžném vysílání a nechceme o ně přijít. V tomto případě se tak nejedná o originální tvorbu, ale o pouhé přehrání již existující nahrávky. Za třetí, což je pro nás nedůležitější, existují tzv. audioblogy. Ty, jak již bylo zmíněno, mohou být opravdu na jakékoli téma, které někoho zajímá. Může se jednat o recenze produktů, o debaty na aktuální témata, talk show se zajímavými hosty, vyprávění příběhů či právě investigativní žurnalistika. Některé podcasty jsou v podstatě volnou tvorbou. Autoři nemusí mít předem danou strukturu a stačí, když mluví o tom, co je zrovna napadne. Během diskuzních pořadů nebo talk show je jistě nějaká základní kostra vytvořena, avšak průběh bývá velmi volný, jazyk takových nahrávek je spíše hovorový, často i nespisovný. Naopak recenzní podcasty či na začátku zmíněné investigativní nahrávky mají naopak předem stanovenou strukturu, kterou autor více méně dodržuje. Základem pro úspěšnost je mít alespoň nějakou posluchačskou či přímo fanouškovskou základnu, popř. autor musí vědět kde a jak se zviditelnit, avšak ještě důležitější je mít těmto lidem co říct.
Co se týče zahraniční tvorby, velmi známým a jedním z nejposlouchanějších podcastů je show Joe Rogana či TED Talks. Joe Rogan jakožto stand-up komik na televizní stanici Netflix a komentátor známé zápasnické soutěže UFC si zve do své talk show známé hosty nejen z branže. TED Talks jsou pak spíše inspirativní a naučné proslovy významných lidí z různých oborů. Důkazem toho, že dnes opravdu každý může tento obsah tvořit je fakt, že se do nahrávání pustila i americká herečka filmů pro dospělé Eva Lovia. Otázkou zůstává, co je obsahem. Díváme-li se pak na statistiky, ty hovoří jasně ve prospěch podcastů. Jejich měsíční poslechovost za poslední rok vzrostla v USA o 5% na celých 21%.

Podcast statistics 2016 - 1

V České republice jsme na tom s tvorbou podcastů bohužel o poznání hůře. Jak již byli zmíněno, pořady přehrané z denního vysílání nabízí na svých webových stránkách Český Rozhlas. Server Hrej.cz vydává diskuze o herní branži, zpravodajský portál DVTV dále nabízí rozhovory, jež jsou k dispozici i ve video formě, kterou však někteří nemají čas shlédnout. Nahrávku si tak mohou pustit například při cestě autem či vlakem do práce nebo do školy. Tato služba je však placená. Marketingově orientované podcasty nahrává na server mediar.cz poradce Andreje Babiše Marek Prchal ve spolupráci s redaktorem Ondřejem Austem.
Je zřejmé, že tento trend se k nám rozhodně ještě v plné míře nedostal. V zahraničí si prožívá svůj boom právě nyní, k nám by se tak tato vlna měla dostat odhadem během následujících pěti let. Zůstává však otázkou, jak budou lidé ochotní si u nás podcasty stahovat do svých mobilních či desktopových zařízení a zda zde bude existovat někdo, kdo bude tvořit ve větší míře zajímavé a hodnotné nahrávky, které budou stát za poslech. Nechme se překvapit.


Zdroje:
Podcast- revoluce v internetovém vysílání [online]. In: . 2005 [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/podcast-revoluce-v-internetovem-vysilani/
Podcasting [online]. In: . [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Podcasting
Podcasting [online]. In: . [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/podcasting/
Co je podcast, jak se přihlásit k odběru a vzdělávat se na počítači i na cestách [online]. In: . [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://clipsan.com/blog/co-je-podcast-jak-se-prihlasit-k-odberu-a-vzdelavat-se-na-pocitaci-i-na-cestach/
The 5 key 2016 podcast statistics [online]. In: . [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: http://www.convinceandconvert.com/social-media-measurement/the-5-key-2016-podcast-statistics/

No comments:

Post a Comment