Wednesday, April 19, 2017

Největší sociální síť chce být sociální ještě více

Podle mnohých se klube nejzásadnější novinka Facebooku od spuštění živého vysílání. Porovnejte sociální síť a virtuální realitu – jedno chce spojovat s lidmi a světem, druhé jako by působilo opačně. Že mix digitální otevřenosti a izolace nejde dohromady? Facebook tvrdí opak. Do odvážného sňatku kdysi neváhal vložit 2 miliardy dolarů, teď představil prvního potomka: Facebook Spaces.

Online gigant v poslední době řeší hlavně to, jak ukočírovat hoaxy, propagandu nebo fatální činy v přímém přenosu. Zatímco je nucen stavět online proudu nové bariéry, jedna z jeho sekcí bourá ty staré. Čerstvá aplikace Facebooku umožnuje vstupovat přátelům do společného prostoru, aniž by opustili gauč. K tomu jsou zatím potřeba dvě věci: facebookový účet a zařízení Oculus Rift, tedy speciální brýle a konzoli k virtuální realitě.
zdroj: Reuters
Zapomeňte na pouhé jméno a fotku - v aplikaci Facebook Spaces každý vystupuje pod vytvořeným avatarem, virtuální postavou připomínající animované hrdiny. Systém přitom umí vyhodnotit několik našich posledních fotek a sestavit postavu, který se nám co nejvíce podobá. Jednotlivé rysy – tvar obličeje, nebo účes - jde ale samozřejmě nastavit i podle libosti. Pak už stačí jen oslovit přátele se stejným vybavením a přizvat do digitálního „hřiště“.

I když jsou postavy ve virtuálním světě Facebook Spaces na první pohledu stylizovaní, vývojářům šlo o možnost těmito postavami částečně komunikovat v reálném čase – kombinace stisknutí či posunutí tlačítek na konzoli vykouzlí na našem avataru úsměv, smích i gesta údivu.

S emotikony v prostředí VR si ale aplikace částečně poradí i sama. Brýle Oculus jsou schopné snímat, na co se naše oči zrovna dívají. Zabudovaný mikrofon zase zachycuje procházející zvuk a snaží se odhadnout, jak se naše ústa přitom tvarují. Zatím podle tvůrců nejde o nic přesného, celá aplikace je ale zatím dostupná v betaverzi.

Samotný prostor aplikace zpočátku vypadá jednoduše až dětinsky, je ale jednoduché ho proměnit třeba v zážitek z dovolené nebo záběry dokumentu National Geographic. Aplikace totiž umí „vtáhnout“ a přizpůsobit si 360stupňové fotografie či videa jako pozadí. Takto vylepšit si můžete nejen svůj vlastní „Space“, ale samozřejmě do něj přizvat také přátele. Facebook tak vlastně posunuje o úroveň dál to, o co mu – kromě vydělávání peněz – dosud šlo: sdílení zkušeností a zážitků s blízkými.

Je pravdou, že první facebooková VR aplikace toho zatím nenabízí mnoho. Kromě hraní s multimediálním obsahem menu umožňuje uchopit jakousi virtuální tužku, se kterou následně nakreslíte a „zhmotníte“ interaktivní 3D objekty. A pokud se snad někdo ptá – i na milovníky selfie tyčí se myslelo. Zkrátka ji virtuálně uchopíte, pořídíte snímek a pochlubíte se s kouskem virtuální reality na vaší facebookové zdi.
zdroj: Reuters
Stálo tolik úsilí a peněz za něco podobného? Než začneme přemýšlet, je vhodné trochu přiblížit filozofii celého projektu. Samotný obsah je zatím vedlejší – klíčové je sdílení s ostatními – reálnými osobami, které známe. A právě v tom se prý Spaces liší od podobných VR aplikací, které už existují.

Ne co, ale s kým

Podobně odpovídali zástupci Facebooku na pocity a dotazy těch, kdo si mohli aplikaci vyzkoušet na proběhlé konferenci F8 – každoročním setkání vývojářů, jejichž práce se tak či onak točí kolem modrobílé sociální sítě. Mnozí měli první zkušenosti spíše za chladnou interakci s umělou inteligencí. „To se změní, jakmile se spojíte skutečně s lidmi, které znáte a máte k nim bližší vztah,“ slibuje šéfka vývojové sekce Facebooku pro virtuální realitu Rachel Franklinová.

Právě ona stojí za změnou směru, kam se virtuální realita v prostředí sítí vydává. Když v říjnu 2016 převzala vedení sekce VR, chybělo jí na projektech to nejdůležitější pro značku Facebook – tedy prostá radost ze sdílení. Tu ostatně postrádala i u svých podřízených. Členové týmu se soustředili stále více na aktivitu samotnou a stále méně na sebe navzájem.

Podobné pasti se proto chce Franklinová u první aplikace vyvarovat. „Usnadňuje to sociální interakci? Učiní to můj vztah s lidmi silnější, lepší? Pokud ne, pak to sem nepatří – alespoň ne teď,“ cituje ji server Wired.
zdroj: Variety.com
I proto se při úvodní prezentaci mluvilo směrem do budoucna hlavně o tom, kdo další k Facebook Spaces získá přístup. Omezení jen pro majitele příslušenství Oculus Rift (firmy spadající pod Facebook) chce společnost brzy uvolnit, a aplikaci tak zpřístupnit i majitelům dalších podobných zařízení.

Ostatně částečnou úlitbu už aplikace nabízí nyní. Umožňuje do virtuálního prostoru přizvat přátele skrze videorozhovor na Facebook Messenger. V takovém případě se zobrazí na panelu jako výřez s obličejem daného člověka. Ten na oplátku v mobilu vidí digitální postavičku tak, jak se prezentuje uživatel ve Facebook Spaces.

Do celého konceptu nechal už v loňském roce nahlédnout šéf Facebooku Mark Zuckerberg. To když při prezentaci přišel na podium rovnou se speciálními brýlemi. S kolegy tehdy hrál virtuální šachy nebo se procházel po svém domě – respektive jeho modelu vytvořeném 360stupňovými videi. Když firmu Oculus Zuckerberg kupoval, prohlašoval, že virtuální realita bude „tou nejvíce sociální platformou“.

Čas ukáže, zda podobné projekty zůstanou jen bizarními techno-hrátkami, nebo skutečným sdílením „zážitků na nové úrovni“. Facebook si každopádně klade za cíl prorazit v dalším rozměru online světa. Se svoji dvoumiliardovou rodinou k tomu má minimálně nakročeno.
zdroj: Gizmag

No comments:

Post a Comment