Tuesday, April 11, 2017

Má Instagram příliš mnoho uživatelů na to, aby je mohl všechny aktivně zapojit?


Výsledek obrázku pro instagramzdroj:www.time.com

V dnešní době se najde velmi malý počet lidí, kteří by neznali sociální síť Instagram. Funguje jednoduše – skrze svůj účet lidé sdílí (nejen) se svými přáteli a followery fotografie. Ti je mohou komentovat, také dále rozšiřovat, repostovat, dávat jim lajk - zkrátka jak je jim libo. Zároveň také každý může sledovat další uživatele, s jejichž obsahem pak může nakládat stejným způsobem. Jelikož každé divadlo potřebuje diváky, je tento magický vztah uživatel - sledující naprosto zásadním pro fungování celé této sítě. Každý účastník je tvůrcem jistého kulturního obsahu (kde vytváří vlastní odkaz) a součástí publika zároveň (asi by pro člověka nemělo smysl žádný Instagramový účet ani mít, kdyby nepředpokládal jeho využívání – snad jen s výjimkou internetových stalkerů). Se 600 milióny aktivních uživatelů (údaj z února roku 2017) se jedná o jednu z nejfrekventovanějších sociálních sítí, čehož využívají samotní uživatelé pro propagaci vlastní osoby, nebo firmy k prodeji své značky a jejích produktů.

Výsledek obrázku pro instagram number of users zdroj:www.markething.cz

Na začátku to vypadalo vše růžově – rychle a pohodlně publikujete fotografie, které projedete hezkým retro filtrem. Takové obrázky jsou hned hezčí,  followeři Vám také příspěvek patřičně ohodnotí, popřípadě okomentují, jak se vám povedl, jak dobře na něm vypadáte atd. Chtěli jste mít hodně sledujících a lajků? Pak jste přidávali takové fotografie, co vypadaly hezky, měly kvalitní rozlišení, připojili jste k nim pár hashtagů a bylo to. Kdo by neměl zájem sledovat kamaráda/známého, co s vámi sdílí zajímavé postřehy jeho běžného života, které navíc hezky vypadají? Dnes se však situace mění. Obrovské množství lidí (po vzoru známých osobností) přidává kvalitní a líbivé fotky. Nemůžete přece nesledovat tohoto uživatele, co má tak krásné fotografie. A taky toho dalšího. A tam toho také ne. Lidí, které sledujete, pak velmi rychle přibývá a přibývá, až ve finále sledujete více účtů, než jste schopni vstřebat, či jen a pouze postřehnout. Možná i zavedení nového algoritmu představování příspěvků dopomohlo k tomu, že mnoho fotek vám zkrátka uteče mezi prsty. Těžko v tuto chvíli říct. V praxi jsem si však všimla toho, že v důsledku takového přehlcení začíná pomalu ustávat aktivita jednotlivých uživatelů.  

Výsledek obrázku pro instagramzdroj:www.thenextweb.com

Teď co tím chci říct. Odvrací se lidé od Instagramu? Nemyslím si – čísla navíc mluví jasně a počet uživatelů naopak stoupá. Firmy investují více a více peněz do propagačních kampaní na Instagramu. Úspěšní uživatelé s velkým počtem followerů stále disponují velkou mírou vlivu na tyto lidi. Pořád také platí rovnice “více followerů = více lajků“. Je však mnohem složitější tyto followery zaujmout, získat jejich pozornost a hlavně – což je principem celé této sítě -  dostat z nich aktivitu. Před několika lety se na Instagramu sledovali lidé, kteří se skutečně znali a upřímně se zajímali o to, co ten druhý dělá. Dnes většina uživatelů sleduje ty osoby, které mají líbivé příspěvky – i když je vůbec neznají a tudíž nemají ani velikou snahu se k jejich příspěvkům vyjadřovat, či se do jejich života jinak zapojit. Prostě jen rádi pozorují jejich fotografie, pro což je vhodná spíše jiná sociální síť – Pinterest. Namísto toho, aby se lidé aktivně zapojovali a vyjadřovali k příspěvkům, tak vzniká veliká masa lidí, kteří na Instagramu jednoduše jsou - ale jen jako pasivní pozorovatelé. Tito followeři se na obsahu těch, které sledují, pak nijak nepodílí. Nesdílí ho. Jestliže budu vycházet z toho, co bylo řečeno na začátku – tj., že sociální sítě fungují na principu produsage, kde uživatelé vytvářejí vlastní obsahy a zároveň sdílejí příspěvky druhých osob, nastává tak v důsledku tohoto fenoménu nová doba? Doba tichých pozorovatelů? Stalkerů? Budeme mít všichni účty se stovkami/tisícovkami sledujících, ale žádným dosahem?

Výsledek obrázku pro instagram followerszdroj:www.youtube.com


A jsou tito followeři vůbec tiší? Nečekají spíše (sice v tichosti) na to, až se uživatelé vytasí s něčím skutečně extra, čím by si zasloužili kýžený lajk? Protože, jak již bylo řečeno, kde kdo má dnes na svém účtu hezké fotografie. Uživatelé si jsou toho faktu, že lajk si musí každý zasloužit, sami vědomi, proto můžeme mezi blogery a Instagramery vidět horlivou snahu zaujmout. A jak zaujmout? Sdílet toho se svými followery více – více soukromí, více pikantností ze svého života. Více informací o tom, co děláte a hlavně - s kým to děláte. Neradi chodíte do lesa na houby? Nevadí, příroda se lidem líbí. Nesnášíte cvičení? Také nevadí, nikdo přece neví, že jste si ty legíny oblékli jenom na fotku. Nesnažím se zde nikoho odsuzovat, lidská snaha chtít se zalíbit druhým je zcela pochopitelná, i když se jedná o nám neznámé osoby – nikomu neuškodí vypadat dobře před druhými. Tuto problematiku však na následujících řádcích rozebírat nechci. Chtěla jsem jen načrtnout téma, které jsem vypozorovala – a to počínající zakrnělost jednotlivců v jejich produktivitě na Instagramu. Z aktivních uživatelů se stávají pasivními pozorovateli (mluvím o běžných uživatelích, ne o věhlasných osobnostech). Jde o skutečný fenomén, nebo se jedná jen o momentální stav, který později přejde zpět v aktivní účast? Čas ukáže. 

Andrea Kabická

No comments:

Post a Comment