Monday, April 17, 2017

Facebook jako účinný reklamní nástroj

V dnešní době nalezneme jen velmi málo lidí, kteří by nevyužívali některou ze sociálních sítí. K soukromým účelům jako je komunikace s přáteli či zveřejňování fotografií sociální sítě dnes využívá většina uživatelů. Kromě standartních funkcí sociální sítě nabízí i mnoho funkcí pro vytvoření marketingové reklamy prodávaných produktů nebo obchodní značky firmy. Vedle soukromých osob tak výhody sociálních sítí stále častěji využívají i firmy, které se soustředí právě především na možnosti marketingu. I přes veškeré trendy a nové sociální sítě, představuje právě Facebook číslo jedna, a to nejen v oblasti reklamy. Již dávno totiž neplatí dříve zažitá klišé typu „Facebook používají jen děti, reklama na síti Facebook jsou vyhozené peníze.“ Reklama na Facebooku představuje pro firmy jedinečnou příležitost, a to díky relativně nízké ceně, a především díky dosahu na poměrně široké a rozmanité publikum. Výhody tohoto druhy reklamy velmi rychle pochopily řetězce typu McDonald‘s, Starbucks a mnoho dalších. Především Starbucks již v minulosti hojně využíval možnosti zapojit své příznivce do tvorby obchodní značky společnosti, a to prostřednictvím svých stránek na sociálních sítích, když podporoval své příznivce, aby sdíleli své statusy s fotografiemi z návštěv některé z kaváren Starbucks. Samotné reklamy jsou pak zobrazovány na několika místech našeho profilu. Tradiční umístění představuje pravý sloupec, stále častěji a ve větším množství se s nimi setkáváme i na naší zdi, tzv. news feed, mezi klasickými příspěvky našich přátel. O popularitě reklam uveřejněných v prostředí Facebooku svědčí i množství reklam, které najdeme na svých profilech – od reklam na restaurace rychlého občerstvení po reklamy obchodních domů s nábytkem aj. Využití Facebooku pro reklamní účely i přes nová sociální média stále zaznamenává stále velký zájem a v nejbližší době lze očekávat, že Facebook bude inzerentům vycházet vstříc nejen s prostorem pro reklamy, ale rovněž s novými nástroji pro ještě kreativnější a poutavější reklamu. 
Reklamní systém Facebooku prošel za svou existenci mnohými změnami a přestavbami. Jedním z převratných formátů, který se i přes svou poměrně krátkou existenci zapsal významně do podoby reklamy na této sociální síti, se v roce 2011 staly i tzv. sponzorované příběhy (Sponsored Stories). V České republice došlo ke spuštění tohoto formátu komerčního sdělení na počátku února 2011. Zprvu se sponzorované příspěvky zobrazovaly právě v pravé části obrazovky, ke konci roku 2011 se přesunuly rovněž do prostoru news feed mezi ostatní statusy přátel a oblíbených Stránek. Zavedení tzv. Sponsored Stories umožnilo větší sociální interakci a silnější propojení jednotlivých značek s fanoušky jejich stránek. Po třech letech existence této reklamy ovšem oznámil Facebook ukončení tohoto druhu komerčního sdělení. Principiálně ovšem tento druh komerčního sdělení nezanikl, Facebook principy Sponsored Stories přenesl do ostatních druhů svých reklam, když u všech začal podporovat sociální kontext. Sponsored Stories s sebou přinesly především propojení klasické reklamy a aktivity uživatelů, kteří se prostřednictvím např. jediného „like“ nebo komentáře stali tzv. produsers. Reálný příběh, ke kterému patří například i návštěva kavárny Starbucks, tak byl doplněn o obchodní sdělení.
Facebook ovšem svou reklamu rozvíjí i nadále a odpovídá tak na požadavky firem, které chtějí zaujmout prostřednictvím svých reklam co nejvíce lidí. Vzhledem k umožněnému live vysílání můžeme v blízkém období očekávat využití videí a s ním spojených reklam jakožto nového marketingového formátu. Zde naráží Facebook pouze na problém – většina reklam v online prostředí začínám před videem, které chce uživatel shlédnout. Jak velká je tedy šance, že při funkci automatického spouštění videí v rámci news feed, proklikne uživatel právě vaše video, když bude začínat reklamou? V době, kdy většina z nás uživatelů nedočkavě vyčkává tlačítko „přeskočit reklamu“ není nutné na tuto otázku explicitně odpovídat. Ani umístění reklamy, během již spuštěného videa, není ovšem ideálním řešením. Mnohem palčivějším problémem představuje vhodnost umístění reklam – v době, kdy Facebooku začínají vládnout live videa různých typů je na čase zahájit polemiku o patřičnosti reklam v některých záběrech. Představme si například situaci, kdy běžný uživatel Facebooku vysílá live video z protivládní demonstrace, přičemž například v polovině videa se objeví reklama na „nové lahodné ochucené latté od Starbucks“. Než spustí Facebook tento poměrně revoluční druh reklamy, bude se muset celý tým pozastavit nad dalšími důležitými faktory.
 Další prostor se již delší dobu nabízel v prostředí Facebook Messengeru, který se stal v době ubývajícího prostoru v rámci news feed volbou číslo jedna. Messenger navíc společně s bratrskou aplikací WhatsApp patří mezi nejvíce využívané messengery světa sociálních sítí. Novinka je v současné době ve fázi testování, které se týká jen malého množství uživatelů v Austrálii a Thajska. Vzhledem k ubývajícímu reklamnímu prostoru lze předpokládat, že se tato novinka časem stane pevnou součástí Messengeru.
Facebook jako jiné sociální sítě představuje téměř až magický reklamní nástroj. Jedná se o rychle se měnící oblast, která přináší společnostem stále více efektivních nástrojů, jak propagovat brand firmy. K nelibosti soukromých uživatelů Facebooku reklamních sdělení stále přibývá, marketéři naopak kvitují nové možnosti reklamních sdělení a jejich umístění. Ze soukromého uživatelského pohledu pro nás vývoj možností reklamy nepředstavuje převratnou nebo dokonce pozitivní zprávu, z pohledu marketéra Facebook nabízí jednu z nejlepších platforem pro oslovení velmi širokého publika.

Zdroje:
https://www.recode.net/2017/1/25/14378534/facebook-messenger-ads-test
http://www.marketingppc.cz/marketing/co-umi-facebook-reklama/
http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/facebook-testuje-reklamy-uprostred-live-videi__s288x12277.html
http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/facebook-predstavuje-planovane-zmeny-v-reklamach--sponzorovane-pribehy-skonci-v-
dubnu__s288x10318.html

No comments:

Post a Comment