Sunday, April 16, 2017

Anti-Haul a další YouTube fenomény


Díky vzniku YouTube, největšího serveru pro sdílení videí, v roce 2005 se do internetových dějin zapsalo již mnoho významných milníků. Například rok 2012, kam se datují počátky tzv. miliardového klubu: hudební video Gangnam Style jihokorejského umělce Pak Če-sanga (PSY) porazilo do té doby nejsledovanější video Baby zpěváka Justina Biebera. Bieberova loajální fanouškovská základna se snažila o odvetu, která vygradovala v pomyslný souboj kliků. Na video Gangnam Style už neklikali pouze ti, kterým se video líbilo/nelíbilo/kteří se chtěli podílet na historickém okamžiku, ale také Bieberovi hateři, a opačně, jak bylo patrné z diskusí. V prosinci, jako úplně první v historii serveru a za pouhých šest měsíců od svého uveřejnění, překročilo video Gangnam Style miliardu zhlédnutí, a až do poloviny roku 2015 bylo, spolu s videem Baby, jediné. Na konci roku 2015 už bylo videí v miliardovém klubu deset, v dubnu tohoto roku 53 a tento trend, který vznikl díky aktivním uživatelům serveru YouTube, bude, soudě podle aktuálních statistik, pokračovat. Jako některé (YouTube) celebrity, které jsou „slavné pro slávu“, jsou nyní na výsluní pozornosti samotná videa z miliardového klubu, „sledovaná pro sledování“. 


Vraťme se ale do roku 2007, kdy spatřil světlo světa hysterický výlev Leave Britney Alone! (Dejte Britney pokoj!) dnes již bývalého youtubera Chrise Crockera. Video se záhy po zveřejnění stalo virálním. Ve své době bylo nejrychleji sledovaným a jedním ze dvou nejkomentovanějších videí vůbec. Leave Britney Alone! přitáhlo k serveru YouTube, a zejména k videím z kategorie uživatelská, obrovskou celosvětovou mediální pozornost. YouTube bylo skloňováno v nejsledovanějších TV stanicích, pořadech, tištěných periodikách, ale nebyl to pouze vzrůstající zájem médií a investorů, ale především uživatelů serveru. Během jediné dekády se toho odehrálo hodně: parodická videa; vznik herních kanálů; nebo masovější příliv kosmetických a módních blogerů, kteří YouTube začali využívat jako doplňkovou platformu, později vedoucí k nárůstu kosmetických a módních youtuberů, kteří využívají jako doplňkovou platformu blog; milionové odběry jednotlivým kanálům; vzrůstající obnos investovaný do YouTube reklamy atd. 

To však nejsou jediné fenomény spojené se serverem YouTube. Dalším takovým je např. haul (neboli úlovek). Haul videa, zkráceně hauly, vznikla v roce 2007 a jako doména žen-youtuberek jsou odnoží původních unboxing (rozbalovacích) videí, kdy uživatelé zprostředkovali vybalení a zprovoznění nejnovější technické hračky (př. fotoaparátu, mobilního telefonu…). Jedná se druh videí, která tvoří část video-obsahu na youtuberově kanálu. Podstatou haulů je divákům detailně ukázat a okomentovat v poslední době zakoupené předměty, ty obvykle bývají tematicky zařazené do nějaké kategorie, a častěji se vyskytují na kosmetických a módních kanálech. Jednou z prvních produserek haul videí byla Irene James (Pinkiecharm), která na svém kanálu ukazovala kosmetické hauly, měla mnoho následovnic i následovníků (napodobitelů) a velký dopad na kosmetickou YouTube komunitu. Hauly generují v očích diváků videí zejména experty na danou problematiku – jejich vzory, dále ikonické produkty a v neposlední řadě podporují impulzivní nákupní chování a konzumerismus.

Na haulech, které lze považovat za jedny z nejjistějších videí co do divácké odezvy, a proto s nimi mnoho nováčků youtuberů také začíná (další oblíbené startovací video je „Co je v mé kabelce“), se velmi rychle stala cílem marketingových strategií kosmetických a módních značek, a pro youtubery zdrojem obživy (sponzorované hauly). Tento model (čili stát se vzorem, neboli sláva, a finanční ohodnocení) měl za následek masivní růst úlovkového trendu.

Až do konce roku 2015, kdy youtuber Kimberly Clark publikoval zlomové video „WHAT I'M NOT GONNA BUY - HOLIDAY 2015: Too Faced, Tarte, Hourglass, Smashbox + MORE!“, které je považováno za první tzv. anti-haul. Anti-haul videa jsou založena na stejném principu jako hauly: youtuber postupně ukazuje předměty (opět obecněji, nebo úžeji kategorizované, př. kosmetický anti-haul, rtěnkový anti-haul), představuje je a komentuje, uvádí jejich cenu, ale s jediným rozdílem. Zatímco v haulu ukazuje skutečně zakoupené předměty, v anti-haulu ukazuje pouze jejich fotky. Podstatou anti-haul videí je totiž ukázat divákovi, co si jako youtuber nekoupím a proč. Anti-hauly razí cestu chytrého konzumerismu a zábavnou a zveličující formou vyzývají příjemce videí, aby se stali chytrými konzumenty, neboli aby o nákupech – v tomto smyslu zejména nákupech vyplývajících ze sledování haulů; přemýšleli. Zamysleli se, co opravdu potřebují, a co – zejména z ikonických produktů, do kterých se anti-hauly strefují nejčastěji; nepotřebují; aby nenakupovali impulzivně a nenakupovali tak často. 

Přestože má Kimberly Clark relativně málo odběratelů (pod 50000), a většinu jich získal právě díky anti-haulům, jeho myšlenka se začala lavinově šířit a nyní na YouTube najdeme skoro 900000 anti-haul videí (pro srovnání haul videí je přes 22 milionů). Anti-haul jako pravidelnou součást video-obsahu převzali paradoxně youtubeři se statisícovými odběry a denně přibývají další. V kontextu YouTube a youtuberské komunity, jak ji známe, to celé trochu připomíná Královskou vesničku, kopii skutečné vesnice, kterou si ve Versailles nechala postavit Marie Antoinetta, aby se mohla přiblížit idealizovanému vesnickému životu a splynutí s přírodou.

Jak na tento trend zareagují módní a kosmetické značky? Čeká nás YouTube revoluce?

No comments:

Post a Comment