Friday, December 2, 2016

.. a jak je ve Vaší bublině?

Když se řekne, že někdo "žije v bublině", mohou se nám vybavit různé věci. Se zapálením pro medicínu (nebo pro seriál Simpsonovi) se vám může vybavit někdo, kdo doslova žije v bublině, protože nemůže snést nic z vnějšího prostředí, anebo Bart Simpson, který žil v bublině, aby nenakazil nikoho dalšího vzácnou nemocí, kterou chytil po kousnutí od komára.


The Simpsons bart simpson lisa simpson talking excited
http://giphy.com/gifs/season-13-the-simpsons-13x20-l2Jec9Bxl4nwzy6gE

Každý ale v nějaké té bublině opravdu žijeme, i když není z plastu a nejde na první pohled vidět. Server lidovky.cz 30.11.2016 vydal velmi zajímavý článek o jejich rozsáhlém výzkumu právě těchto bublin. Pojednává o tom, kde berou lidé své informace (jaké zpravodajské servery navštěvují) a porovnává to s jejich volebními preferencemi (kterou stranu volí). Výsledkem je zajímavá síť (anebo neprotínající se linky), která ukazuje, jak je každý uživatel sociálních sítí vlastně uzavřený ve své bublině, jak málo se jeho cesty na internetu protínají s cestami lidí, kteří mají jiný názor.

http://www.lidovky.cz/bubliny.aspx

I když ale pominu pohled pouze na zdroje informací, kde čerpáme, každý si vytváříme kolem sebe svůj vlastní mediální svět - my opravdu v bublinách žijeme! A jak tedy naše bubliny vypadají? Obklopujeme se lidmi, se kterými si rozumíme (neboli kteří sdílí třeba alespoň většinu našich názorů na svět), děláme si své facebookové zdi z příspěvků, které chceme vidět, od lidí, které chceme sledovat, vytváříme si seznamy videí na YouTube, seznamy skladeb na Spotify, odebíráme tweety pro nás zajímavých osobností a sledujeme na Instagramu lidi, kteří nám připadají inspirující. Držíme si ve svém okolí lidi, kteří s námi souhlasí, a pokud se do nějaké diskuze dostaneme, není nic snazšího než odebrat si takového člověka z přátel, zrušit odběr jeho příspěvků, anebo ho rovnou zablokovat. Když nějaký náš známý sdílí věc, co nás pohorší, urazí nebo naštve, už si z jeho příspěvků nikdy nemusíme nic přečíst. Nemusíme se ho snažit pochopit nebo vidět věc z vícero úhlů pohledu - nic nás k tomu v naší bublině nenutí.

A jde to ještě dál - celý online marketing většiny obchodů je založený na sbírání dat o našem prohlížení a vytváření reklamy "na míru" našim zájmům. Všude jde jen o mě samotného a o moje preference. Tím pádem nám potom všude vyskakují pouze reklamy na produkty, které nás už někdy zajímaly, z e-shopů, kde jsme už nakupovali, anebo z jim podobných e-shopů. Naše bublina má tak stále silnější a silnější stěny, které se mohou stát neprodyšnými - a naše izolace od skupin lidí s jinými názory se prohlubuje. 
http://www.brandingbricks.com/2012/04/14/is-there-a-social-media-bubble-and-what-if-it-bursts-for-brands/

Sociální média si našla cestičku ke skoro každé oblasti našich životů. Trávíme na nich spoustu času, sdílíme přes ně spoustu věcí. Když se někdo podívá na naši Facebookovou zeď, dokáže z ní o nás vyčíst víc, než bychom možná chtěli. A právě kvůli uzavřenosti a názorové "sterilitě" našich bublin se potom stávají situace jako například: "Nechápu, jak mohl ty volby vyhrát XY, vždyť nikdo, koho znám, ho nevolil!" a podobné jevy. Je to něco, co slýcháme téměř po každých volbách.

To, jak názorově izolované jsou naše bubliny, má za následek spoustu věcí. Na jednu stranu je to pro nás samozřejmě pohodlné. Vidíme obsahy, které vidět chceme, informace, které nás zajímají, produkty, které se nám líbí, lidi, které máme rádi nebo kteří nás inspirují. Nemusíme přemýšlet nad tím, že v tom ošklivém světě venku existují lidé (a může jich být většina), kteří vedou úplně odlišný život, jejich bublina se s tou naší vůbec neprotíná. Vzájemně se o sebe moc nestaráme, nesnažíme se porozumět druhé straně, vidět věci z jiného úhlu pohledu. Druhá strana je "špatná" a "mimo" a my jsme ti, kteří mají pravdu - a celé naše okolí nám to potvrzuje! Ano... Námi vytvořené okolí.

http://blog.hromnik.com/wp-content/uploads/2016/03/ludia-v-bubline.jpg

Zavírání se do bublin s sebou nese společenská rizika. Jak se může národ na něčem spojit a shodnout, když se bubliny hlavních skupin nikde neprotínají? Pokud není ani jedna část ochotná vystoupit ze své bubliny, pak se nůžky společnosti jen víc a víc rozevírají. Stačí mít odlišný názor v jedné věci - a zbytek se už "veze" s tím, dostáváme se zpátky do své bubliny, kterou si na sociálních sítích vytváříme. V podstatě jediné věci, které pak máme společné, jsou drobná zábavná videa nebo obrázky - zasmát se můžeme všichni, ale pozor, pouze pokud jde o neutrální témata - kočky co si nevypočítaly skok nebo nešikovné děti. Případně můžeme sem tam sdílet nějaké video s receptem, to je také věc, která může oslovit příslušníky různých názorových proudů. Tam ale "soudržnost" končí - a zdaleka to nestačí.

Co s tím? No.. Asi to bude komplikovanější. Ale můžeme zkusit začít u sebe, u svého světa a svojí bubliny. Pokusme se možná aspoň občas nahlédnout za oponu a do bublin lidí, se kterými nesouhlasíme. Zkusme poslouchat ne proto, abychom mohli vymyslet co nejlepší přesvědčivou odpověď, ale prostě proto, abychom slyšeli a mohli líp rozumět. Možná tím "rozevírání nůžek" společnosti nezastavíme - ale naše vlastní bublina pak nebude tak neprodyšná a možná dokážeme vidět "lidský rozměr" těch, které bychom jinak spíš jenom předem odsoudili na základě nějakého článku, který sdíleli, nebo názoru, který vyjádřili. K zastávání jakéhokoliv názoru nás většinou vede vnitřní přesvědčení, které vychází ze zkušeností a zvyků - a tak možná není na škodu zkusit se oprostit od pocitu, že jiný než náš názor nemůže být oprávněný, a rozšířit si obzory. A když pochopíme lidi tam, kde jsou, v jejich bublinách a na jejích facebookových zdech - tak pak jim třeba budeme moct ukázat i svůj úhel pohledu a můžeme vést diskuzi na úrovni. A to by bylo super, nehledě na to, jak to možná vyzní romanticky a naivně.




Zdroje:
http://www.lidovky.cz/cesi-jsou-v-zajeti-socialnich-bublin-a-bude-hur-fqp-/zpravy-domov.aspx?c=A161129_221536_ln_domov_mpr
http://www.brandingbricks.com/2012/04/14/is-there-a-social-media-bubble-and-what-if-it-bursts-for-brands/

No comments:

Post a Comment