Sunday, April 10, 2016

Pottermore - a way to sell more?

Pottermore – a way to sell more?
Když u nás v roce 2000 vyšel překlad první knihy z potterovské série Harry Potter a kámen mudrců, bylo mi skoro 11 let (stejně jako Harrymu.) Harryho jsem dostala k Vánocům a ihned po přečtení jsem začala doufat, že místo nástupu na druhý stupeň základní školy dostanu dopis z Bradavic. Harry Potter se na hodně let stal součástí mého života a ještě dnes se mě občas zmocní záchvaty pottermánie (k Vánocům jsem dostala potterovské omalovánky.) Od roku 2000 se toho hodně změnilo, potterovský svět už není jenom o knihách, ale obohatily ho i filmy, počítačové a jiné hry a hodně dalšího. Kdysi jsme si mohli dokonce kupovat Bertíkovy fazolky tisíckrát jinak a čokoládové žabky s kartičkami slavných kouzelníků. Transmediální vyprávění vytvořila komplexní svět, který jde za hranice, které jsou popsané v knihách.

O 12 let byl později spuštěn transmediální projekt, který umožnil mně a milionům dalších fanoušků splnit si svůj dětský sen a dostat se alespoň virtuálně do Bradavic, a to do těch opravdových, protože vše vzniklo pod patronátem J.K.Rowlingové. V roce 2012 byl totiž vytvořen Pottermore, webová stránka, kde uživatel procházel interaktivními animacemi zobrazujícími scény z knih, které byly doprovázené mluveným slovem nebo tematickou hudbou. A co víc, v animacích objevoval texty napsané přímo Rowlingovou. Jde tak o opravdu významný transmediální počin, který rozšiřuje a prohlubuje originální vyprávění.

Interaktivní scéna - Harry je na zahradě domu v Zobí ulici. http://guide-to-pottermore-items.blogspot.cz/2013/02/cos-chp-1-two-enormous-eyes.html

Již v roce 2001, kdy byl projekt oznámen, Henry Jenkins napsal, že „může jít o dosud nejviditelnější transmediální projekt současnosti.“ Dále řekl, že předchozí oficiální počiny nelze označit jako transmedia – spíše šlo o replikace jednoho příběhu než o jeho rozšíření. Pottermore je však v tomto ohledu jiný a splňuje jako podmínku intertextuality, tak podmínku modality.

Pottermore také zároveň sjednocuje celosvětovou fanouškovskou základnu Harryho Pottera – každý příznivec si chce samozřejmě přečíst nové počiny od Rowlingové. Umožňoval také fanouškům vzájemnou interakci – třeba pomocí komentářů pod jednotlivými scénami anebo v soubojnickém klubu. Každý z uživatelů také mohl sbírat body pro svou kolej a jednou za čas byl udělen nejúspěšnější koleji školní pohár.

K Pottermore jsou přidružené také zvláštní účty na youtube, twitteru a facebooku. Administrátoři facebookového účtu přidávají nové příspěvky z Pottermore a udržují neustálou interakci s fanoušky, kterým v diskusích poctivě odpovídají.

Pottermore však není jenom transmediálním vyprávěním, ale má i další aspekt – je zároveň platformou pro prodej digitálních produktů, především elektronických knih a audioknih, ale i různého merchandise, jako jsou hůlky, brky na psaní nebo oblečení.

E-shop na Pottermore je důležitý především z toho hlediska, že do jeho spuštění nebylo možné koupit příběhy o Harrym Potterovi jako elektronickou knihu. J.K.Rowlingová totiž neprodala k digitálním verzím práva. Pottermore je jediné místo, kde si můžeme koupit e-knihy a audioknihy a zajímavé je, že práva stále náleží Rowlingové.

Pottermore shop. Zdroj: https://shop.pottermore.com/en_GB/?utm_source=websitemainmenu&utm_medium =pottermore&utm_campaign=shoplink
Dodávání stále nových textů samozřejmě businessu dost prospívá. Čtenář odhaluje další a další možnosti kouzelnického světa, je neustále znovu okouzlený a jeho vztah s franšízou tak neupadá, ale je o něj neustále postaráno. Protože děj a postavy se pomocí malých střípků v podstatě stále rozvíjí, fanouška to k Pottermore pořád táhne a utvrzuje se jeho emocionální pouto s příběhy, což vede i k jeho větší ochotě zaplatit za potterovské zboží.

V září 2015 však došlo k uzavření původní verze Pottermore a byla spuštěna nová. Tato stránka již není tak interaktivní a nabízí především různé texty od J.K.Rowlingové. Zároveň propaguje její novou divadelní hru Harry Potter and The Cursed Child a také připravovaný film inspirovaný knihou Fantastic Beasts and Where to Find Them.

Záhlaví webu. Zdroj: https://www.pottermore.com/explore-the-story

Na hlavní stránce na nás potom vyskočí upozornění na otevření nového potterovského parku v Hollywoodu.

Upoutávka na otevření nového zábavního parku. Zdroj: https://www.pottermore.com/

… anebo nás autoři stránky nalákají na nové vydání knih.
Upoutávka na nové vydání knih. Zdroj: https://www.pottermore.com/

Ve výsledku potom tři z osmi hlavních článků na titulní straně jsou komerčního charakteru. Nabízí se otázka, jestli je takový web vhodným prostředím pro nejmladší děti, které Harryho čtou – doporučený věk je už od 9 let, ale samozřejmě je jasné, že web mohou navštěvovat i mladší děti. Vzpomínám si, jak jsem v začátcích pottermánie toužila mít vše – od triček až po puzzle. S takovou reklamní masáží, jaká je na Pottermore, bych asi šílela ještě víc.

Páteří webu je však stále pravidelné zveřejňování textů, které nutí uživatele se na Pottermore často vracet. Teď (duben 2016) Rowlingová na pokračování zveřejňuje informace o 11 čarodějnických školách z celého světa.

Text o kouzelnických školách z celého světa od JKR.
Zdroj: https://www.pottermore.com/collection/wizarding-schools

Příspěvek o brazilské škole čar a kouzel. Zdroj: https://www.pottermore.com/writing-by-jk-rowling/castelobruxo

Anebo si můžeme přečíst o historii čar a kouzel v Severní Americe – opět na pokračování. Mimochodem, tento příspěvek nás může opět naladit na chystaný film Fantastická zvířata a kde je najít, který se odehrává právě v Americe.
Historie čar a kouzel v Severní Americe.
Zdroj: https://www.pottermore.com/

Uzavření staré verze a fakt, že uživatelé přišli o všechny posbírané body a artefakty, naštval nejednoho fanouška. Pottermore se tak ještě víc posunul svým účelem k propagaci nových projektů a k prodeji zboží. Z hlediska transmediálního vyprávění však jeho charakter zůstal – Rowlingová zde stále publikuje nové texty, které však uživatel nemusí „odemknout,“ ale má je ihned přístupné.

Myslím, že i přesto je výše uvedené malá daň za možnost nahlédnout do světa, který už měl být dávno dokončený a uzavřený, a že Pottermore se bude i nadále těšit přízni dychtivých fanoušků. A i když si uvědomuji, že se mi web snaží na každém rohu něco prodat, tak je mi to vlastně fuk – příběhu, ke kterému mám tak nostalgický vztah, to prominu. A upřímně, už si na e-shopu vybírám svou hůlku.

Zdroje:
  • JENKINS, Henry. Three Reasons Why Pottermore Matters…. In: Confessions of an Aca-Fan: The Official Weblog of Henry Jenkins [online]. 2011 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://henryjenkins.org/2011/06/three_reasons_why_pottermore_m.html
  • About us. Pottermore: from J.K.Rowling [online]. Pottermore Limited J.K. Rowling's Wizarding World™ J.K. Rowling and Warner Bros. Entertainment Inc. [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: https://www.pottermore.com/about/us
  • CLAYTON, Nick. Harry Potter and the Art of Transmedia Storytelling. In: The Wall Street Journal [online]. New York: Dow Jones & Company, Inc, 2011 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://blogs.wsj.com/tech-europe/2011/07/29/harry-potter-and-the-art-of-transmedia-storytelling/
  • KWILSHER. Pottermore: A New Level of Interactivity and Worldbuilding in Harry Potter. In: Transmedia Fiction ENGL 359 [online]. Fredericksburg: University of Mary Washington, 2013-12-5 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://transmedia.umwblogs.org/2013/12/05/pottermore-a-new-level-of-interactivity-and-worldbuilding-in-harry-potter/
  • The Pottermore experience: a new brick in the Harry Potter universe. In: Transmedia lab [online]. Paris: France Telecom [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://www.transmedialab.org/en/the-blog-en/case-study-en/the-pottermore-experience-a-new-brick-in-the-harry-potter-universe

No comments:

Post a Comment